sobota, 9 lutego 2013

Chleb pszenno-żytni z ziarnami słonecznika i dyni na zakwasie


Od bardzo długiego czasu zabierałam się za pieczenie mojego pierwszego chleba na zakwasie. Wcześniej zdarzało mi się piec chleby na drożdżach, ale nie było to częstą praktyką, więc nie decydowałam się na publikację przepisu na blogu. Przyszedł jednak czas, że zakwas w końcu znalazł się w moim domu, a ja nie chcąc go zmarnować upiekłam w końcu chleb. Mój pierwszy, prawdziwy chleb. Jestem z niego bardzo dumna. Wyszedł przepyszny! W konsystencji jest nieco gliniasty, natomiast w domu może stać nawet tydzień, a nic mu się nie stanie. Oczywiście, jak każdy chleb, najlepiej smakuje jeszcze gorący, podany z masłem, natomiast nie wiem dlaczego, znika wtedy w zastraszającym tempie. :) Od tej pory chleb zamierzam piec co tydzień, także mam nadzieję w miarę regularnie publikować posty na temat jego pieczenia. Nie zawsze pewnie będę piekła chleb z nowego przepisu, także nie mogę obiecać, że i posty będą co tydzień, ale postaram się najmocniej jak mogę! Dla tych, którzy nie mają zakwasu - nie ma się co bać, tylko trzeba brać się za robotę! :) Zrobienie zakwasu zajmuje 4 dni, a na razie odsyłam do przepisu na zakwas żytni z tej strony : zakwas żytni, natomiast o samym zakwasie dużo można poczytać tutaj.


Chleb pszenno-żytni z różnymi ziarnami na zakwasie
przepis na 2 blachy keksówki

- ok. 3-4 łyżki zakwasu żytniego (niecały kubek)
- 500 g mąki pszennej typ 650 (lub 550)
- 500 g mąki żytniej lub żytniej razowej
- pół szklanki siemienia lnianego
- pół szklanki nasion słonecznika
- pół szklanki pestek dyni
- ok. 5 szklanek wody
- 1,5 łyżki soli
- ewentualnie 1 szklanka prażonej cebuli

Zakwas wymieszać z 1 szklanką wody. Do tego dodać wszystkie sypkie składniki, czyli mąkę pszenną, mąkę żytnią, siemię lniane, słonecznik, pestki dyni, sól i ewentualnie cebulę. Do tego dodawać wodę i wyrabiać aż masa osiągnie taką konsystencję jak miał na samym początku zakwas. Mi wyszło niecałe 5 szklanek. Z tak uzyskanej masy odłożyć 4 łyżki ciasta jako zaczyn(zakwas) na kolejny chleb. Zakwas można trzymać w ceramicznym kubku przykrytym folią spożywczą, koniecznie w lodówce. Kolejny chleb z tego zakwasu można robić po upływie minimum 4 dni. Zakwas nie powinien stać nieużywany dłużej niż 8 dni. Po tym czasie się psuje.
Pozostałą masę chlebową przełożyć do foremek wyłożonych papierem do pieczenia i odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na 8 godzin. Gdy chleb wyrośnie, wstawić go do piekarnika nagrzanego do 170°C. Piec bez termoobiegu (ważne!) przez 1,5 h. Do piekarnika na czas pieczenia powinno być włożone naczynie z wodą. Po upływie godziny chleb można posmarować z wierzchu rozmieszanym jajkiem, wierzch będzie wtedy ładniej wyglądał. Gdy chleb się upiecze należy go wyjąć z piekarnika i formy i studzić na kratce.


Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...